Resinexin verkkosivu käyttää evästeitä ja vastaavia teknologioita ymmärtääksemme paremmin, mistä tuotteista olet kiinnostunut, jotta voimme tarjota sinulle henkilökohtaisesti yksityiskohtaisempaa tietoa. Käyttämällä Resinexin verkkosivua hyväksyt evästeiden käytön. Opi lisää evästeistä ja miten hallita niitä

Kumituotteet liittyvät miltei kaikkiin nykyelämän osa-alueisiin aina renkaista ja ajoneuvojen komponenteista teollisuusletkuihin, lattiamateriaaleihin, elintarvikesovelluksiin, lääkinnällisiin sovelluksiin ja liimoihin. Kumituotteita on käytännössä kaikkialla.

Luonnonkumia ja synteettistä kumia tuotetaan, myydään ja kulutetaan maailmanlaajuisesti 25 miljoonaa tonnia vuodessa. Kun maailmantalous kasvaa kehittyvien talouksien teollistumisen myötä, kumituotteiden ja kumin kysyntä lisääntyy.

Luonnonkumi on vanhin kumityyppi, mutta se kattaa edelleen 40 % kokonaistuotannosta eli hieman yli 10 miljoonaa tonnia vuodessa. Luonnonkumin käyttö myös kasvaa edelleen. Luonnonkumia kerätään kasvatetuista Hevea Brasiliensis -puista, jotka ovat alun perin kotoisin Etelä-Amerikasta, minne puun nimikin viittaa.

Luonnonkumi on luonnossa ilmenevä cis-1,4-polyisopreeni. Luonnonkumista otetussa näytteessä on noin 94 % polyisopreeniä ja loput luontaisesti kumiin kuuluvia hartseja ja proteiineja sekä pieni määrä tuhkaa, irtomaa-aineksia ja vettä. Hartsit ja proteiinit antavat cis-1,4- polyisopreenin kanssa luonnonkumille sen ainutlaatuiset ominaisuudet.

Kumin suurimmat tuottajamaat ovat nykyään Thaimaa, Indonesia, Malesia, Intia, Vietnam ja Kiina. Kumin tuotanto on lisääntynyt merkittävästi myös Länsi-Afrikan alueella. Alun perin luonnonkumi prosessoitiin visuaalisesti määritellyiksi laaduiksi, joita ovat muun muassa uritetut savustetut levyt (RSS), jotka on numeroitu yhdestä viiteen, sekä ruskeat kreppilevyt ja vaaleat kreppilevyt. Teknisesti määriteltyjä kumilaatuja koskeva TSR-suunnitelma (Technically Specified Rubber) otettiin käyttöön Malesiassa noin 50 vuotta sitten. Sillä pyritään tarjoamaan kuluttajille mitattavissa olevaa tietoa kumien ominaisuuksista. Nykyään SMR-10, SIR-20 ja SVR-CV60 sekä muut TSR-laadut kattavat noin 80 % maailman luonnonkumin tuotannosta ja kulutuksesta.

Synteettistä kumia valmistettiin ensimmäisenä Saksassa 1900-luvun puolivälissä. Synteettiset kumilaadut ja niiden eri tyypit kattavat nykyään suurimman osan kumin kysynnästä. Synteettistä kumia valmistetaan polymeroimalla yleensä styreenin ja butadieenin monomeerejä, jolloin syntyy styreeni-butadieenikumia (SBR) ja polybutadieenikumia (BR). Valmistuksessa on myös ryhdytty käyttämään muita monomeerejä, kuten etyleeniä ja propeenia, joista saadaan EPDM-kumia. Myös muita synteettisiä kumityyppejä on olemassa. Niistä yksi on butyyli, joka tunnetaan myös tarkemmalla nimellä isobuteeni-isopreenikumi. Sitä voidaan muokata halogeeniatomeilla, kuten kloorilla tai bromilla, jolloin saadaan klooributyyliä ja bromobutyyliä. Nämä tunnetaan yhdessä halobutyylinä ja nitriilinä (akryylinitriili-butadieeninä). Myös luonnonkumista on olemassa synteettinen versio, polyisopreeni.

Synteettistä kumia valmistetaan kaikkialla maailmassa. Suurimmat tuottajamaat ovat Kiina, Yhdysvallat, Japani, Etelä-Korea ja Saksa.

Luonnonkumia ja synteettistä kumia käytetään erittäin monissa tuotteissa, kuten renkaissa, renkaiden pinnoitteissa, liimoissa, teipeissä, etiketeissä, kumilattioissa, teollisuusletkuissa, kumin ja metallin sidososissa, tärinänvaimentimien osissa, lääkinnällisissä tuotteissa sekä kastotuotteissa, kuten lateksikäsineissä, kondomeissa ja katetreissa.

Taulukossa on verrattu tunnetuimpien kumityyppien hyötyjä ja rajoituksia.
KumityyppiHyödytRajoituksetTyypilliset käyttökohteet
Luonnonkumilaajin kovuusvalikoima
erittäin luja ja luontaisesti itselujittuva
hyvä puristuspainuma
hyvä epäorgaanisten kemikaalien kestävyys
ei kestä öljyä tai orgaanisia nesteitä
maksimilämpötila 75–100 °C
heikko otsonin kestävyys
tiivisteet ja iskunvaimentimet
kuljetushihnat
kuorma-auton renkaat
EPDMparhaiten vettä kestävä kumi
erittäin inertti rakenne
stabiili pitkällä aikavälillä
erittäin hyvä säänkestävyys
helposti seostettava ja prosessoitava
ei kestä öljyä tai öljytuotteita
suhteellisen huono puristuspainuma
ajoneuvojen ikkunatiivisteet
ikkunoiden ja ovien tiivisteet
ajoneuvojen letkut (ei polttoaine)
SBRhyvä fysikaalinen lujuus
hyvä repimislujuus ja hankauksenkestävyys
heikko öljyn ja polttoaineen kestävyys
heikko säänkestävyys
ei-mekaaniset massatuotettavat tuotteet
kengänpohjat ja autojen renkaat
Polybutadieenihyvä hankauksenkestävyys
matala lasittumislämpötila
suuri kimmoisuus
erittäin huono otsonin kestävyysrenkaat
kuljetushihnat
polystyreenin ja ABS-muovin modifiointi
Butyylikumi
isobuteeni-isopreeni
paras läpäisemättömyys kaikista kumityypeistä
hyvä joustavuus
hyvä otsonin kestävyys
heikko hankauksenkestävyysrenkaiden kerrokset ja sisäkumit
kattomateriaalit
polttoaineiden ja voiteluaineiden lisäaineet